Coppola spune ca pana si filmele bune precum Dune si No Time to Die se simt similare
Regizorul Francis Ford Coppola ii inmaneaza lui Jane Campion Premiul Irving M. Levin pentru regie de film la Noaptea Premiilor SFFILM 2021 la Yerba Buena Center for the Arts pe 06 decembrie 2021 in San Francisco, California. (Foto: Steve Jennings/Getty Images)
Francis Ford Coppola a devenit subiectul multor controverse in 2019, dupa ce a numit filmele Marvel „josnice”, in sprijinul comentariilor lui Martin Scorcese, un simbol al industriei, potrivit carora filmele MCU sunt ca niste „parcuri tematice”. Acum, legendarul cineast si-a dublat pozitia, criticand filme de studio de profil inalt precum Dune si No Time to Die.
Vorbind pentru GQ cu ocazia sarbatoririi The Godfather‘s 50th anniversary, Coppola a opinat din nou ca filmele cu supereroi distrug industria.
„inainte existau filme de studio”, spune el. „Acum exista filmele Marvel. si ce este un film Marvel? Un film Marvel este un prototip de film care este facut din nou si din nou si din nou si din nou si din nou pentru a arata diferit.”
Dar nu doar filmele cu supereroi ii ofenseaza ochii regizorului; el a oferit Dune si No Time to Die ca exemple de productii de studio bazate pe formule, desi realizate de cineasti priceputi.
„Oamenii talentati – ai putea sa iei Dune, realizat de Denis Villeneuve, un artist extrem de talentat si inzestrat, si ai putea lua No Time to Die, regizat de… Cary Fukunaga – artisti extrem de talentati, talentati, frumosi, si ai putea lua ambele filme, iar tu si cu mine am putea sa mergem si sa scoatem aceeasi secventa din ambele si sa le punem impreuna. Aceeasi secventa in care toate masinile se ciocnesc intre ele.”
Corect este corect, Coppola, dar este greu de imaginat cum ar fi ca un Aston Martin DBS sa se izbeasca de o nava Atreides.
Regizorul adauga mai departe: „Toate au chestiile astea in ele si aproape ca trebuie sa le aiba, daca vor sa-si justifice bugetul. si asta este valabil pentru filmele bune si pentru regizorii talentati”.
Una dintre cele mai influente figuri din istoria cinematografiei, Coppola este mereu tinut in mare stima. Dar inainte ca internetul sa se lanseze intr-o alta dezbatere aprinsa despre daca filmele de gen sunt „cinema”, ar fi bine sa ne amintim ca expresia artistica este in continua evolutie si ca un film pe care o generatie il considera o capodopera, ar putea fi neglijat cu nonsalanta de o alta.
Vreau sa spun, este prea exagerat sa sugerez ca totul este o chestiune de perspectiva, chiar si atunci cand este vorba de icoane precum Coppola si Scorcese?